מיטות ומכוני שיזוף

פעם, לפני הרבה עשורים, היינו בטוחים ששזוף הוא היפה, והורינו חשבו ששמש זה בריאות. עור שחום ובעל צבע הומוגני משדר תחושה של יופי ובריאות. מאוחר יותר, הופיעו מכוני השיזוף, שהשיגו את השיזוף המיוחל בזמן קצר, בתנאים נוחים ובלי להזיע בחוף הים.
על השמש הקרינה והנזקים הנלווים כבר למדנו דבר או שניים – מי מהמדע ומי מניסיון אישי. עכשיו הזמן ללמוד קצת גם על מיטות ומכוני השיזוף.

חשוב לדעת!

השיזוף במכוני שיזוף מסוכן באותה מידה כמו חשיפה לקרינת השמש. מיטות שיזוף פולטות קרינה אולטרה סגולה הגורמת לנזקים בריאותיים מצטברים, לטווח ארוך. מה שנכון השמש והנזקים שהיא גורמת, באופן ישיר ובאופן מצטבר – נכון גם לגבי שיזוף מלאכותי באמצעות קרינה מלאכותית.

משהו על קרינה

קרינה אולטרה סגולה היא קרינה בלתי מייננת המשתרעת בין אורכי גל של 100 עד 400 ננומטר.
לקרניים אולטרה סגולות קיימים שני סוגים: הקצרות (UVB) עלולות ל"שרוף" את שכבת העור החיצונית והארוכות (UVA), חודרות עמוק יותר מתחת לעור, ועלולות לפגוע ברקמת העור הפנימית.
קרינת השמש היא המקור הטבעי לקרינה זו, אולם ניתן להפיק אותה באופן מלאכותי על ידי מנורות ומכשירים שונים – דוגמת אלה המשמשים מכוני שיזוף.

מה קורה בתהליך השיזוף

שיזוף הוא למעשה עדות לכך שהעור נפגע מקרינה. כדי להגן על עצמו מחשיפה מסוכנת לקרניים אולטרה-סגולות, הוא מייצר כמויות גדולות של פיגמנטים (צבענים), והתוצאה היא מה שאנחנו קוראים "שזופים".

נזקי הקרינה

חשיפה לקרינה אולטרה סגולה, ולא משנה אם מקורה טבעי (שמש) או מלאכותי, מהווה סיכון בריאותי ועלולה לגרום לנזקים מידיים ומצטברים. בראש ובראשונה, סרטן עור. לצערנו, מדינת ישראל החמה נמצאת כבר זמן רב במקום השני בעולם, אחרי אוסטרליה, במספר מקרי סרטן העור. בנוסף לכך, אחראית קרינה זו להזדקנות מואצת של העור, להופעת קמטים, קמטוטים, נגעי עור, פיגמנטציה, התרחבות כלי דם מתחת לעור, כתמים, נמשים הצהבה של העור ופגיעה במראה הכללי. כמו כן, עלולה חשיפת יתר לקרניים אלה לגרום לפגיעה ולנזקים בעיניים.

האם יש יתרונות לשיזוף במכונים?

באופן חד-משמעי – לא. כאמור, הקרינה היא אותה קרינה מסוכנת של השמש, וקיימת סכנה של נזקים מיידים (כמו כוויות( ומצטברים בשיזוף במכונים, בדומה לנזקים הכרוכים בחשיפה לשמש. יתרה מכך, לעתים החשיפה לקרינה במיטת שיזוף גדולה יותר, מאחר שכאן לא מגנים על העור במסנני קרינה, ובנוסף, המשתזף לא מודע לחשיפה המוגברת שלה הוא נתון, שכן העור נותר קריר ולא מתחמם כמו בחשיפה לשמש.

שיזוף בהתזה (ספריי)

תכשיר שיזוף המכיל DHA (די-הידרוקסי-אצטון) הוא תכשיר שמריחתו על העור גורמת להשחמתו, ללא הצורך בחשיפה לשמש. כיום, קיימים תכשירי קוסמטיקה שונים המכילים ריכוזים משתנים של החומר הפעיל DHA, ואשר שיווקם במרקם קרמי אושר ע"י ה-FDA האמריקאי עוד ב-1977.
בשנים האחרונות החלו להימכר תכשירי השיזוף המכילים DHA בצורת ספריי. חשוב לציין כי בטיחותם של תכשירי שיזוף בהתזה לא נבדקו ואינם מאושרים לשימוש ע"י ארגון ה – FDA האמריקאי.